Siirry uutiskirjearkistoon.
Matkailutoimialan uutisia 1/2020 Salosta
Tähän matkailualan uutiskirjeeseen on koottu runsaasti ajankohtaisia asioita, koulutuksia, tietoiskuja jne alkuvuodelle 2020 Salossa. Huomioi erityisesti tammi-helmikuun työpajat Salossa, joissa osassa rajoitettu osallistujamäärä. Tarjontaa on todella paljon, joten pahoittelut jo ennakkoon päällekkäisyyksistä.

Mikäli et jatkossa halua Yrityssalosta vastaavia viestejä, ilmoita asiasta maija.pirvola@yrityssalo.fi
SISÄLLYS
1.Uusia kasvoja Yrityssalossa - tervetuloa Patricia Potrykus
2.Matka 2020 -messumatka 17.1. ja Matkatieto -tietoiskut 16.-17.1 Hgin Messukeskuksessa
3.Happinesstyöpaja: Onnellisuutta ja luonnollista luxusta kotimaisille ja kv-matkailijoille 21.1.2020
4.Ruokamatkailutyöpaja: Paikallisia makuelämyksiä kotimaisille ja kv-matkailijoille 24.1.2020
5.Kulttuurimatkailutyöpaja: Kulttuurimatkailusta buustia kotimaan ja kv-matkailuun 30.1.2020
6.Digityöpaja I Bokun (alkeet) onlinemyynti 4.2.2020
7.Digityöpaja II: Bokun (edistyneet) onlinemyynti 5.2.2020
8.Digiklinikka: FB myynti ja IG yritystyökalut 12.2.2020
9.Kestävän matkailun sparraustilaisuudet jatkuvat 28.1.2020 Kemiönsaarella
10.Läntisellä Uudellamaalla paljon matkailupuolen koulutuksia
11.Turun seudulla paljon matkailun koulutustapahtumia
12.Matkailuhommiin seminaari+rekrytapahtuma 22.1.2020 | Turku
 

1. Uusia kasvoja Yrityssalossa - tervetuloa Patricia Potrykus
14808.JPG

Yrityssalossa on uusia kasvoja matkailussa! Patricia Potrykus on aloittanut 7.1.2020 Coastal Bootcamp -hankkeen projektipäällikkönä. Patricialla on runsaasti kokemusta matkailun kehittämisestä Pohjois-Suomessa ja häneltä saamme varmasti paljon käytännön vinkkejä elämysten kehittämiseen, matkailun kansainvälistämiseen sekä yritysyhteistyön kasvattamiseen. Patrician tapaat pian Matkamessuilla sekä Salon tammikuun työpajoissa.

Patrician yhteystiedot: patricia.potrykus@yrityssalo.fi, puh. myöhemmin
Siirry kirjeen alkuun
2. Matka 2020 -messumatka 17.1. ja Matkatieto -tietoiskut 16.-17.1 Hgin Messukeskuksessa

Coastal Bootcamp-hanke järjestää opintomatkan MATKA-messuille matkailualan yrityksille ja toimijoille perjantaina 17.1.2020. (kuljetus + lippu).
Linja-auto lähtee Korppoon Galtbystä klo. 7:15 ja ajaa Hjalmarsin (klo. 7:30) kautta Nauvoon ja Paraisille sekä Kaarinaan (Krossi) ja Design Hilliin. Voit hypätä bussiin em. mainituista paikoista. Bussissa Open Mic -verkostoitumista ja oman yrityksen esittelyä omalla äidinkielellä, joten varautukaa kielikylpyyn.

Matkan aikana pidetään tauko Design Hillissä, Halikossa jossa heidän toiminta esitellään klo. 10:30. Esittely suomeksi. Saapuminen matkamessuille noin klo 12:30. Paluumatka lähtee Hgistä klo 17:00.

Opintomatka on maksuton ja tarkoitettu ensisijaisesti tarkoitettu matkailualan yrityksille ja toimijoille. Erinomainen mahdollisuus verkostoitua!

Ilmoittaudu mukaan Helsingin Messukeskuksen Matkatieto -tietoiskuihin 16.-17.1

Siirry kirjeen alkuun
3. Happinesstyöpaja: Onnellisuutta ja luonnollista luxusta kotimaisille ja kv-matkailijoille 21.1.2020

Suomi on tuoreen vertailun mukaan maailman onnellisin maa. Onnellisuus onkin mainio myyntivaltti myydä sekä kotimaisille että kv-matkailijoille kotimaatamme. Erityisesti nuorten matkailukysyntä on suuntautumassa aitoihin kokemuksiin ja elämyksiin. Meiltä löytyy puhdasta luontoa, maaseutua, vesistöjä ja merta, jotka kaikki mahdollistavat hyvinvointi- ja onnellisuuselämysten tuottamisen.

Tule mukaan työpajaan kehittämään kotimaisille ja kv-matkailijoille suunnattuja onnellisuuteen perustuvia elämystuotteita.

Aika: ti 21.1.2020 klo 9 – 16
Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo
Kenelle: Matkailuyrityksille, joita kiinnostaa luontoon perustuvien onnellisuus- ja hyvinvointielämysten tuotteistaminen ja myynti kotimaisille ja/tai kv-matkailijoille

Ohjelma:
klo 8.45 alkaen aamukahvit tarjolla
Klo 9.00 aloitus. Klo 9 - 11.30 alustus -osio
- Kotimaanmatkailun trendit
- Saksankielisen Euroopan matkailijoiden erityispiirteet perustuen Reiseanalyse 2019 –tutkimukseen ja Slow Down kampanjaan
- Luonto, hyvinvointi ja onnellisuus trendinä: miten teemme asiakkaamme onnellisiksi ja jätämme hyvän mielen
- Off-season: erityishuomio kauden pidentämiseen, esimerkkejä onnistumisista

Klo 11.30 – 12.30 Lounastauko (omakustanteinen)

Klo 12.30-16 Työpaja –osio
Jakaannutaan ryhmiin. Ryhmäytyminen perustuu jokaisen tavoittelemaan kohderyhmään ja tuotetyyppiin, joista jokainen valitsee itse mieleisensä
Ohjattu työpajatyöskentely pienryhmissä. Tavoitteena tuottaa elinkelpoisia, ennalta määritellylle kohderyhmälle suunnattuja tuoteaihioita.
Klo 14.45 Pienryhmien pitchaus ja tuoteaihioiden arviointi

Kouluttaja: Pirjo Räsänen, Ellare Oy
Osallistuminen maksutta mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Paikkoja rajoitetusti
Siirry kirjeen alkuun
4. Ruokamatkailutyöpaja: Paikallisia makuelämyksiä kotimaisille ja kv-matkailijoille 24.1.2020

Ruoka on entistä tärkeämpi osa matkailua ja ruokamatkailu on yksi eniten kasvavista matkailutrendeistä. Meillä on loistavat raaka-aineet, puhtaasta luonnosta hyödynnettävissä olevat luonnontuotteet, rikas alueellinen ruokakulttuuri ja runsaasti alueellisia erikoistuotteita. Ruoan takia valitaan myös matkakohteita ja ruoka on mukana jokaisessa Suomeen suuntautuvassa matkassa.
Tule mukaan kehittämään itsellesi ja omalle verkostollesi ruokamatkailuelämyksiä työpajaan.

Aika: pe 24.1.2020 klo 9 – 16
Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo
Kenelle: Matkailuyrityksille, joita kiinnostaa ruokaelämysten tuotteistaminen ja myynti kotimaisille ja/tai kv-matkailijoille

Ohjelma:
klo 8.45 alkaen aamukahvit tarjolla
Klo 9.00 aloitus.
Klo 9-11.30 alustus -osio
Ruokamatkailu trendinä: mitä markkinoilla on tapahtunut ja mikä on ruokamatkailun trendi
Ruokamatkailu Suomessa ja muualla maailmassa: case –esimerkkejä onnistuneista tuotteista

Mitä ruokamatkailu on: mitä on huomioitava tuotteistuksessa, miten varmistetaan tuotteiden elinkelpoisuus
Ruokamatkailun vetovoimaiset kohderyhmät (esim. yksittäiset, ryhmät, perheet, pariskunnat jne) ja tuotetyypit (esim. kokous, viikonloppu, aktiviteettiloma, majoituspaketti, elämyksellinen kokkauskurssi jne)

Klo 11.30 – 12.30 Lounastauko (omakustanteinen)

Klo 12.30-16 Työpaja –osio
Jakaannutaan ryhmiin. Ryhmäytyminen perustuu jokaisen tavoittelemaan kohderyhmään ja tuotetyyppiin, joista jokainen valitsee itse mieleisensä

Ohjattu työpajatyöskentely pienryhmissä. Tavoitteena tuottaa elinkelpoisia, ennalta määritellylle kohderyhmälle suunnattuja tuoteaihioita.

Klo 14.45 Pienryhmien pitchaus ja tuoteaihioiden arviointi

Klo 15.30-15.45 Yhteenveto ja kotitehtävien anto

Kouluttaja: Pirjo Räsänen, Ellare Oy

Osallistuminen maksutta mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Paikkoja rajoitetusti

Tilaisuus järjestetään yhteistyössä CoBo -hankkeen ja Pro Agrian maaseutumatkailuhankkeen kesken.
Siirry kirjeen alkuun
5. Kulttuurimatkailutyöpaja: Kulttuurimatkailusta buustia kotimaan ja kv-matkailuun 30.1.2020

Matkailijoita – niin kotimaisia kuin ulkomaisia – kiinnostaa paikallinen kulttuuri ja arki sekä paikallisten tuottamat elämykset. Maailmanlaajuisesti tämä on kasvava trendi ja laajasti puhutaan live like a local –teemasta. Miten tämä liittyy sitten kulttuurimatkailuun? Kulttuurimatkailu koostuu mm. tapahtumista, paikallisista käyntikohteista, kädentaidoista, kulttuurielämyksistä, tarinoista, historiasta ja monesta muustakin.

Tule mukaan kehittämään kulttuurista matkailuelämyksiä työpajaan.

Aika: 30.1.2020 klo 9 – 16
Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo
Kenelle: Matkailuyrityksille, joita kiinnostaa kulttuurimatkailun mahdollisuudet, elämysten tuotteistaminen ja myynti kotimaisille ja/tai kv-matkailijoille

Ohjelma:
klo 8.45 alkaen aamukahvit tarjolla
Klo 9.00 aloitus.
Klo 9-11.30 alustus -osio
- Kulttuurimatkailu Suomessa. Millainen trendi se on kotimaan matkailijoille
- Kulttuurimatkailu vetovoimatekijänä kansainvälisillä markkinoilla – painopisteenä Saksankielinen Eurooppa.
- Hyviä esimerkkejä ja onnistumisia kulttuurimatkailusta, jotka myynnissä eri digikanavissa (esim. Tripadvisorissa varattavat tuotteet)
- Tuotteistamisen ABC (miten huomioida kohderyhmät, asiakaslähtöisyys, hinnoittelu jne)

Klo 11.30 – 12.30 Lounastauko (omakustanteinen)

Klo 12.30-16 Työpaja –osio
Jakaannutaan ryhmiin. Ryhmäytyminen perustuu jokaisen tavoittelemaan kohderyhmään ja tuotetyyppiin, joista jokainen valitsee itse mieleisensä
Ohjattu työpajatyöskentely pienryhmissä. Tavoitteena tuottaa elinkelpoisia, ennalta määritellylle kohderyhmälle suunnattuja tuoteaihioita.

Klo 14.45 Pienryhmien pitchaus ja tuoteaihioiden arviointi

Klo 15.30-15.45 Yhteenveto ja jatkotoimenpiteet

Kouluttaja: Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting

Osallistuminen veloituksetta, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Paikkoja rajoitetusti.
Siirry kirjeen alkuun
6. Digityöpaja I Bokun (alkeet) onlinemyynti 4.2.2020

Matkailusektorilla jokaiselle lienee päivänselvää miten online-myynnin rooli on viime vuosina kasvanut. Omaa käyttäytymistämme seuraamalla ymmärrämme kuinka olennaisessa roolissa digitaaliset kanavat ovat matkan ideoinnissa, suunnittelussa ja varsinaisessa ostamisessa.

Tervetuloa matkailun online työpajaan, jossa tutustutaan Bókun-myyntialustaan ja tehdään konkreettista käytännön työtä yhdessä ”hands on”-tyyppisesti. Tavoitteena on että osallistuva yritys oppii tuotteiden lisäämisen käytännössä ja tulee tutuksi myyntialustan kanssa. Työpajan alussa käymme läpi Bókunin taustatietoja ja näkökulmia digitaalisesta myynnistä case-esimerkein.

Aika: 4.2.2020 klo 9-15
Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo
Kenelle: Matkailuyrityksille, jotka haluavat myydä palveluita online ja joille Bokun –alustan käyttö on uutta. Koulutuksen jälkeen yrityksellä on käsitys Bokun –myyntialustasta ja ensimmäinen tuote syötetty alustalle.

HUOM HUOM
Mukaan mahtuu 10 osallistujaa. Osallistuminen edellyttää että osallistujalla on onlinemyyntiin soveltuva, ostettava tuote valmiina ja sille on saatavuus (päivämäärät) ja hinta valmiina. Kysy lisää maija.pirvola@yrityssalo.fi

Ohjelma:
klo 8.45 alkaen aamukahvit tarjolla
klo 9.00 aloitus

Digitaalinen myynti ja Bókun
• Mitä, miksi ja miten?
• Mikä on Bókun?

Tilin luominen ja perusasetukset
• Tilin luominen
• Perustiliasetusten asettaminen

Tuotteiden luominen
(suurin osa workshop - ajasta käytetään tuotteen/tuotteiden luomiseen)
• Aktiviteetti-/ohjelmapalvelutuotteiden syöttäminen englanniksi

Lounastauko päivän aikana (omakustanteinen)

Työpajan lopuksi
Käydään lyhyesti läpi ohjeistus seuraaviin toimenpiteisiin:
• Jo lisätyn tuotteen kopiointi uuden tuotteen pohjaksi
• Onlinemaksupalvelu
• Varausehtojen lisääminen
• Bókunin tuen hyödyntäminen (chat ja helpdesk-artikkelit)

Kouluttaja: IDEAL ARCTIC OY | Ideal Arctic for Business anne@idealarctic.com

Osallistuminen maksutta, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Paikkoja rajoitetusti
Siirry kirjeen alkuun
7. Digityöpaja II: Bokun (edistyneet) onlinemyynti 5.2.2020

BOKUN edistyneet -JATKOTYÖPAJA

Työpaja on jatkoa 4.2.2020 pidetylle käytännön työpajalle. Jatkotyöpaja sopii jo Bokun –alustan käyttäjille. Jatkotyöpajan alussa kertaamme tuotteiden lisäämisen perusteet, tuotteisiin lisättävät extrat (mahdollinen lisämyynti) ja tarkistamme tilin perusasetukset.

Aika: 5.2.2020 klo 9-14
Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo
Kenelle: Koulutus soveltuu erityisen hyvin osallistujalle, jolla on jo käsitys myyntialustasta sekä hieman käyttökokemusta alustasta (osallistunut aiemmin Bokun-työpajaan), mutta joka tarvitsee kertausta tuotteiden lisäämiseen ja lisätietoja käyttöönoton viimeistelystä.
Ilmoittaudu: sähköpostitse maija.pirvola@yrityssalo.fi. Mukaan mahtuu 10 osallistujaa.

Käymme läpi myös onlinemaksupalvelun aktivoimisen + rahaliikenteen kulun, ohjeistuksen verkkokaupan lisäämiseen omalle verkkosivuille (eri vaihtoehdot + tehdään tuotelistaus) sekä tutustumme Bokun marketplaceen (käytänteet, sopimusehdot + sopimuksen tekeminen). Lopuksi työskentelemme ohjatusti yrityksen oman tilin parissa ja käymme yhdessä läpi esille nousseita kysymyksiä.

Kouluttaja: IDEAL ARCTIC OY | Ideal Arctic for Business anne@idealarctic.com
Osallistuminen maksutta, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Paikkoja rajoitetusti
Siirry kirjeen alkuun
8. Digiklinikka: FB myynti ja IG yritystyökalut 12.2.2020

Matkailuyritys!
Ilmoittaudu mukaan digiklinikalle ja opi pienryhmässä asiantuntijan ohjauksella seuraavat asiat:
- Facebook kaupan perustaminen ja matkailutuotteiden myynti Facebookin avulla.
- Instagramin yritystyökalut myynnin tukena

Aika: 12.2.2020 klo 9-15 välillä à 1,5 h/klinikka
Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo

Digiklinikan kesto 1,5 h/aihe ja kuhunkin pienryhmään otetaan mukaan max 4 hlöä. Mukaan tarvitset oman läppärin ja klinikan jälkeen voit jatkaa omatoimisesti työskentelyä opitun asian parissa. Halutessasi voit varata ajan kumpaankin klinikkaan.

Varaa oma osallistumisaikasi ennakkoon seuraavista ajoista:
FB1 klo 9-10.30 | FB2 klo 11-12.30 | FB3 klo 13.30-15
IG1 klo 9-10.30 | IG2 klo 11-12.30 | IG3 klo 13.30-15

Ilmoittautumisen yhteydessä kirjoita lomakkeen 'Lisätietoja' -kenttään, mitkä ajat sopivat sinulle parhaiten. Paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä

Lisätiedot: maija.pirvola@yrityssalo.fi
Siirry kirjeen alkuun
9. Kestävän matkailun sparraustilaisuudet jatkuvat 28.1.2020 Kemiönsaarella

Marraskuun ensimmäinen Kestävän matkailun sparraustilaisuus katsottavana edelleen YouTubessa

Seuraavat Kestävän matkailun tilaisuudet seuraavasti:
28.1 klo 10-18 Bjärkas Golf, Kemiönsaari.
- Aiheina viestintä, lähimatkailu ja –retkeily, esteetön matkailu.
24.2 klo 10-18 sama agenda kun yllä mutta Nauvossa Hotel Stallbacken

21.4. klo 10-18 Kemiö.
Aiheina Kestävä matkailu kansallispuistossa
22.4 klo 10-18 Parainen. Sama agenda kuin yllä
Siirry kirjeen alkuun
10. Läntisellä Uudellamaalla paljon matkailupuolen koulutuksia

Novago järjestää osana Welcome -matkailun kehittämishanketta useita mielenkiintoisia ja maksuttomia koulutuksia ja tietoiskuja, joihin myös salolaiset yritykset ovat tervetulleita. Kannattaa osallistua ja samalla verkostoitua naapurikunnan yritysten kanssa!


Tulossa mm:
- Tuotekorttityöpaja, 23.1, klo 8.30-16, kouluttaja Pirjo Räsänen, Tammisaari
- Digitaalinen markkinointi, 11.2, klo 8.30-16, kouluttaja Ilkka Kauppinen, Lohja
- TripAdvisor, 0,5 päivää, 26.2 klo 12.30-16.00, kouluttaja Kirsi Mikkola, Lohja
- Venäjä kohdemarkkinana, 12.3 klo 8.30-16, kouluttaja Virve Obolgogiani, Mimino, Tammisaari
- Saksa kohdemarkkinana, 17.3 klo 8.30-16, kouluttajat Suvi Ahola/Jan Badur, Nordic Marketing, Lohja (pystyy myös osallistumaan Skypen kautta!)
- Tarinallistaminen, 31.3, klo 10.00-15.00, kouluttaja Anne Kalliomäki, Tarinakone Oy, Karjaa

Vahvistuu myöhemmin:
Esteettömyys, 0,5 päivää
Sateenkaarimatkailu, 0,5 päivää
Nämä samalle päivälle mutta päivämäärä ja paikka ei vielä tiedossa, luultavasti 16.4.

Siirry kirjeen alkuun
11. Turun seudulla paljon matkailun koulutustapahtumia

Turun seudulla järjestetään useita maksuttomia matkailualan koulutuksia ja tietoiskuja. Poimi niistä parhaimmat ja ilmoittaudu mukaan.



Varsinais_Suomen_matkailukoulutuksia_2020 (PDF-dokumentti, 665 kt)
Siirry kirjeen alkuun
12. Matkailuhommiin seminaari+rekrytapahtuma 22.1.2020 | Turku

MATKAILUHOMMIIN! -tapahtuma järjestetään jo neljännen kerran Turussa. Tapahtuma on tarkoitettu
• matkailualan yrittäjille sekä muille alan toimijoille
• opiskelijoille ja työnhakijoille, jotka ovat kiinnostuneet matkailualan mahdollisuuksista.

Tapahtuma järjestetään Kupittaalla ICT-cityssä 22.1.2020 klo 8-16.
Ohjelma koostuu aamupäivän seminaarista, jossa on mielenkiintoisia puhujia sekä iltapäivän rekrytointitapahtumasta, jossa työnantajat esittelevät avoimia työpaikkojaan työnhakijoille.
Työnhakijoita ja alan opiskelijoita on paikalla koko Varsinais-Suomen alueelta.

Siirry kirjeen alkuun
Yrityssalo Oy | Joensuunkatu 7


24100 Salo | p. 044 778 2142www.yrityssalo.fi
Osa toimenpiteistä tässä uutiskirjeessä liittyy Coastal Bootcamp -hankkeeseen
Peruuta uutiskirjeen tilaus.