Matkailutoimialan uutisia 1/2020 Salosta |
Tähän matkailualan uutiskirjeeseen on koottu runsaasti ajankohtaisia asioita, koulutuksia, tietoiskuja jne alkuvuodelle 2020 Salossa. Huomioi erityisesti tammi-helmikuun työpajat Salossa, joissa osassa rajoitettu osallistujamäärä. Tarjontaa on todella paljon, joten pahoittelut jo ennakkoon päällekkäisyyksistä. Mikäli et jatkossa halua Yrityssalosta vastaavia viestejä, ilmoita asiasta maija.pirvola@yrityssalo.fi |
SISÄLLYS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Uusia kasvoja Yrityssalossa - tervetuloa Patricia Potrykus |
|
Yrityssalossa on uusia kasvoja matkailussa! Patricia Potrykus on aloittanut 7.1.2020 Coastal Bootcamp -hankkeen projektipäällikkönä. Patricialla on runsaasti kokemusta matkailun kehittämisestä Pohjois-Suomessa ja häneltä saamme varmasti paljon käytännön vinkkejä elämysten kehittämiseen, matkailun kansainvälistämiseen sekä yritysyhteistyön kasvattamiseen. Patrician tapaat pian Matkamessuilla sekä Salon tammikuun työpajoissa. Patrician yhteystiedot: patricia.potrykus@yrityssalo.fi, puh. myöhemmin |
Siirry kirjeen alkuun
|
2. Matka 2020 -messumatka 17.1. ja Matkatieto -tietoiskut 16.-17.1 Hgin Messukeskuksessa |
|
Coastal Bootcamp-hanke järjestää opintomatkan MATKA-messuille matkailualan yrityksille ja toimijoille perjantaina 17.1.2020. (kuljetus + lippu). Linja-auto lähtee Korppoon Galtbystä klo. 7:15 ja ajaa Hjalmarsin (klo. 7:30) kautta Nauvoon ja Paraisille sekä Kaarinaan (Krossi) ja Design Hilliin. Voit hypätä bussiin em. mainituista paikoista. Bussissa Open Mic -verkostoitumista ja oman yrityksen esittelyä omalla äidinkielellä, joten varautukaa kielikylpyyn. Matkan aikana pidetään tauko Design Hillissä, Halikossa jossa heidän toiminta esitellään klo. 10:30. Esittely suomeksi. Saapuminen matkamessuille noin klo 12:30. Paluumatka lähtee Hgistä klo 17:00. Opintomatka on maksuton ja tarkoitettu ensisijaisesti tarkoitettu matkailualan yrityksille ja toimijoille. Erinomainen mahdollisuus verkostoitua! Ilmoittaudu mukaan Helsingin Messukeskuksen Matkatieto -tietoiskuihin 16.-17.1 |
Siirry kirjeen alkuun
|
3. Happinesstyöpaja: Onnellisuutta ja luonnollista luxusta kotimaisille ja kv-matkailijoille 21.1.2020 |
|
Suomi on tuoreen vertailun mukaan maailman onnellisin maa. Onnellisuus onkin mainio myyntivaltti myydä sekä kotimaisille että kv-matkailijoille kotimaatamme. Erityisesti nuorten matkailukysyntä on suuntautumassa aitoihin kokemuksiin ja elämyksiin. Meiltä löytyy puhdasta luontoa, maaseutua, vesistöjä ja merta, jotka kaikki mahdollistavat hyvinvointi- ja onnellisuuselämysten tuottamisen. Tule mukaan työpajaan kehittämään kotimaisille ja kv-matkailijoille suunnattuja onnellisuuteen perustuvia elämystuotteita. Aika: ti 21.1.2020 klo 9 – 16 Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo Kenelle: Matkailuyrityksille, joita kiinnostaa luontoon perustuvien onnellisuus- ja hyvinvointielämysten tuotteistaminen ja myynti kotimaisille ja/tai kv-matkailijoille Ohjelma: klo 8.45 alkaen aamukahvit tarjolla Klo 9.00 aloitus. Klo 9 - 11.30 alustus -osio - Kotimaanmatkailun trendit - Saksankielisen Euroopan matkailijoiden erityispiirteet perustuen Reiseanalyse 2019 –tutkimukseen ja Slow Down kampanjaan - Luonto, hyvinvointi ja onnellisuus trendinä: miten teemme asiakkaamme onnellisiksi ja jätämme hyvän mielen - Off-season: erityishuomio kauden pidentämiseen, esimerkkejä onnistumisista Klo 11.30 – 12.30 Lounastauko (omakustanteinen) Klo 12.30-16 Työpaja –osio Jakaannutaan ryhmiin. Ryhmäytyminen perustuu jokaisen tavoittelemaan kohderyhmään ja tuotetyyppiin, joista jokainen valitsee itse mieleisensä Ohjattu työpajatyöskentely pienryhmissä. Tavoitteena tuottaa elinkelpoisia, ennalta määritellylle kohderyhmälle suunnattuja tuoteaihioita. Klo 14.45 Pienryhmien pitchaus ja tuoteaihioiden arviointi Kouluttaja: Pirjo Räsänen, Ellare Oy Osallistuminen maksutta mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Paikkoja rajoitetusti |
Siirry kirjeen alkuun
|
4. Ruokamatkailutyöpaja: Paikallisia makuelämyksiä kotimaisille ja kv-matkailijoille 24.1.2020 |
|
Ruoka on entistä tärkeämpi osa matkailua ja ruokamatkailu on yksi eniten kasvavista matkailutrendeistä. Meillä on loistavat raaka-aineet, puhtaasta luonnosta hyödynnettävissä olevat luonnontuotteet, rikas alueellinen ruokakulttuuri ja runsaasti alueellisia erikoistuotteita. Ruoan takia valitaan myös matkakohteita ja ruoka on mukana jokaisessa Suomeen suuntautuvassa matkassa. Tule mukaan kehittämään itsellesi ja omalle verkostollesi ruokamatkailuelämyksiä työpajaan. Aika: pe 24.1.2020 klo 9 – 16 Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo Kenelle: Matkailuyrityksille, joita kiinnostaa ruokaelämysten tuotteistaminen ja myynti kotimaisille ja/tai kv-matkailijoille Ohjelma: klo 8.45 alkaen aamukahvit tarjolla Klo 9.00 aloitus. Klo 9-11.30 alustus -osio Ruokamatkailu trendinä: mitä markkinoilla on tapahtunut ja mikä on ruokamatkailun trendi Ruokamatkailu Suomessa ja muualla maailmassa: case –esimerkkejä onnistuneista tuotteista Mitä ruokamatkailu on: mitä on huomioitava tuotteistuksessa, miten varmistetaan tuotteiden elinkelpoisuus Ruokamatkailun vetovoimaiset kohderyhmät (esim. yksittäiset, ryhmät, perheet, pariskunnat jne) ja tuotetyypit (esim. kokous, viikonloppu, aktiviteettiloma, majoituspaketti, elämyksellinen kokkauskurssi jne) Klo 11.30 – 12.30 Lounastauko (omakustanteinen) Klo 12.30-16 Työpaja –osio Jakaannutaan ryhmiin. Ryhmäytyminen perustuu jokaisen tavoittelemaan kohderyhmään ja tuotetyyppiin, joista jokainen valitsee itse mieleisensä Ohjattu työpajatyöskentely pienryhmissä. Tavoitteena tuottaa elinkelpoisia, ennalta määritellylle kohderyhmälle suunnattuja tuoteaihioita. Klo 14.45 Pienryhmien pitchaus ja tuoteaihioiden arviointi Klo 15.30-15.45 Yhteenveto ja kotitehtävien anto Kouluttaja: Pirjo Räsänen, Ellare Oy Osallistuminen maksutta mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Paikkoja rajoitetusti Tilaisuus järjestetään yhteistyössä CoBo -hankkeen ja Pro Agrian maaseutumatkailuhankkeen kesken. |
Siirry kirjeen alkuun
|
5. Kulttuurimatkailutyöpaja: Kulttuurimatkailusta buustia kotimaan ja kv-matkailuun 30.1.2020 |
|
Matkailijoita – niin kotimaisia kuin ulkomaisia – kiinnostaa paikallinen kulttuuri ja arki sekä paikallisten tuottamat elämykset. Maailmanlaajuisesti tämä on kasvava trendi ja laajasti puhutaan live like a local –teemasta. Miten tämä liittyy sitten kulttuurimatkailuun? Kulttuurimatkailu koostuu mm. tapahtumista, paikallisista käyntikohteista, kädentaidoista, kulttuurielämyksistä, tarinoista, historiasta ja monesta muustakin. Tule mukaan kehittämään kulttuurista matkailuelämyksiä työpajaan. Aika: 30.1.2020 klo 9 – 16 Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo Kenelle: Matkailuyrityksille, joita kiinnostaa kulttuurimatkailun mahdollisuudet, elämysten tuotteistaminen ja myynti kotimaisille ja/tai kv-matkailijoille Ohjelma: klo 8.45 alkaen aamukahvit tarjolla Klo 9.00 aloitus. Klo 9-11.30 alustus -osio - Kulttuurimatkailu Suomessa. Millainen trendi se on kotimaan matkailijoille - Kulttuurimatkailu vetovoimatekijänä kansainvälisillä markkinoilla – painopisteenä Saksankielinen Eurooppa. - Hyviä esimerkkejä ja onnistumisia kulttuurimatkailusta, jotka myynnissä eri digikanavissa (esim. Tripadvisorissa varattavat tuotteet) - Tuotteistamisen ABC (miten huomioida kohderyhmät, asiakaslähtöisyys, hinnoittelu jne) Klo 11.30 – 12.30 Lounastauko (omakustanteinen) Klo 12.30-16 Työpaja –osio Jakaannutaan ryhmiin. Ryhmäytyminen perustuu jokaisen tavoittelemaan kohderyhmään ja tuotetyyppiin, joista jokainen valitsee itse mieleisensä Ohjattu työpajatyöskentely pienryhmissä. Tavoitteena tuottaa elinkelpoisia, ennalta määritellylle kohderyhmälle suunnattuja tuoteaihioita. Klo 14.45 Pienryhmien pitchaus ja tuoteaihioiden arviointi Klo 15.30-15.45 Yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kouluttaja: Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Osallistuminen veloituksetta, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Paikkoja rajoitetusti. |
Siirry kirjeen alkuun
|
6. Digityöpaja I Bokun (alkeet) onlinemyynti 4.2.2020 |
|
Matkailusektorilla jokaiselle lienee päivänselvää miten online-myynnin rooli on viime vuosina kasvanut. Omaa käyttäytymistämme seuraamalla ymmärrämme kuinka olennaisessa roolissa digitaaliset kanavat ovat matkan ideoinnissa, suunnittelussa ja varsinaisessa ostamisessa. Tervetuloa matkailun online työpajaan, jossa tutustutaan Bókun-myyntialustaan ja tehdään konkreettista käytännön työtä yhdessä ”hands on”-tyyppisesti. Tavoitteena on että osallistuva yritys oppii tuotteiden lisäämisen käytännössä ja tulee tutuksi myyntialustan kanssa. Työpajan alussa käymme läpi Bókunin taustatietoja ja näkökulmia digitaalisesta myynnistä case-esimerkein. Aika: 4.2.2020 klo 9-15 Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo Kenelle: Matkailuyrityksille, jotka haluavat myydä palveluita online ja joille Bokun –alustan käyttö on uutta. Koulutuksen jälkeen yrityksellä on käsitys Bokun –myyntialustasta ja ensimmäinen tuote syötetty alustalle. HUOM HUOM Mukaan mahtuu 10 osallistujaa. Osallistuminen edellyttää että osallistujalla on onlinemyyntiin soveltuva, ostettava tuote valmiina ja sille on saatavuus (päivämäärät) ja hinta valmiina. Kysy lisää maija.pirvola@yrityssalo.fi Ohjelma: klo 8.45 alkaen aamukahvit tarjolla klo 9.00 aloitus Digitaalinen myynti ja Bókun • Mitä, miksi ja miten? • Mikä on Bókun? Tilin luominen ja perusasetukset • Tilin luominen • Perustiliasetusten asettaminen Tuotteiden luominen (suurin osa workshop - ajasta käytetään tuotteen/tuotteiden luomiseen) • Aktiviteetti-/ohjelmapalvelutuotteiden syöttäminen englanniksi Lounastauko päivän aikana (omakustanteinen) Työpajan lopuksi Käydään lyhyesti läpi ohjeistus seuraaviin toimenpiteisiin: • Jo lisätyn tuotteen kopiointi uuden tuotteen pohjaksi • Onlinemaksupalvelu • Varausehtojen lisääminen • Bókunin tuen hyödyntäminen (chat ja helpdesk-artikkelit) Kouluttaja: IDEAL ARCTIC OY | Ideal Arctic for Business anne@idealarctic.com Osallistuminen maksutta, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Paikkoja rajoitetusti |
Siirry kirjeen alkuun
|
7. Digityöpaja II: Bokun (edistyneet) onlinemyynti 5.2.2020 |
|
BOKUN edistyneet -JATKOTYÖPAJA Työpaja on jatkoa 4.2.2020 pidetylle käytännön työpajalle. Jatkotyöpaja sopii jo Bokun –alustan käyttäjille. Jatkotyöpajan alussa kertaamme tuotteiden lisäämisen perusteet, tuotteisiin lisättävät extrat (mahdollinen lisämyynti) ja tarkistamme tilin perusasetukset. Aika: 5.2.2020 klo 9-14 Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo Kenelle: Koulutus soveltuu erityisen hyvin osallistujalle, jolla on jo käsitys myyntialustasta sekä hieman käyttökokemusta alustasta (osallistunut aiemmin Bokun-työpajaan), mutta joka tarvitsee kertausta tuotteiden lisäämiseen ja lisätietoja käyttöönoton viimeistelystä. Ilmoittaudu: sähköpostitse maija.pirvola@yrityssalo.fi. Mukaan mahtuu 10 osallistujaa. Käymme läpi myös onlinemaksupalvelun aktivoimisen + rahaliikenteen kulun, ohjeistuksen verkkokaupan lisäämiseen omalle verkkosivuille (eri vaihtoehdot + tehdään tuotelistaus) sekä tutustumme Bokun marketplaceen (käytänteet, sopimusehdot + sopimuksen tekeminen). Lopuksi työskentelemme ohjatusti yrityksen oman tilin parissa ja käymme yhdessä läpi esille nousseita kysymyksiä. Kouluttaja: IDEAL ARCTIC OY | Ideal Arctic for Business anne@idealarctic.com Osallistuminen maksutta, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Paikkoja rajoitetusti |
Siirry kirjeen alkuun
|
8. Digiklinikka: FB myynti ja IG yritystyökalut 12.2.2020 |
|
Matkailuyritys! Ilmoittaudu mukaan digiklinikalle ja opi pienryhmässä asiantuntijan ohjauksella seuraavat asiat: - Facebook kaupan perustaminen ja matkailutuotteiden myynti Facebookin avulla. - Instagramin yritystyökalut myynnin tukena Aika: 12.2.2020 klo 9-15 välillä à 1,5 h/klinikka Paikka: Salo IoT Campus, Joensuunkatu 7, Salo Digiklinikan kesto 1,5 h/aihe ja kuhunkin pienryhmään otetaan mukaan max 4 hlöä. Mukaan tarvitset oman läppärin ja klinikan jälkeen voit jatkaa omatoimisesti työskentelyä opitun asian parissa. Halutessasi voit varata ajan kumpaankin klinikkaan. Varaa oma osallistumisaikasi ennakkoon seuraavista ajoista: FB1 klo 9-10.30 | FB2 klo 11-12.30 | FB3 klo 13.30-15 IG1 klo 9-10.30 | IG2 klo 11-12.30 | IG3 klo 13.30-15 Ilmoittautumisen yhteydessä kirjoita lomakkeen 'Lisätietoja' -kenttään, mitkä ajat sopivat sinulle parhaiten. Paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä Lisätiedot: maija.pirvola@yrityssalo.fi |
Siirry kirjeen alkuun
|
9. Kestävän matkailun sparraustilaisuudet jatkuvat 28.1.2020 Kemiönsaarella |
|
Marraskuun ensimmäinen Kestävän matkailun sparraustilaisuus katsottavana edelleen YouTubessa Seuraavat Kestävän matkailun tilaisuudet seuraavasti: 28.1 klo 10-18 Bjärkas Golf, Kemiönsaari. - Aiheina viestintä, lähimatkailu ja –retkeily, esteetön matkailu. 24.2 klo 10-18 sama agenda kun yllä mutta Nauvossa Hotel Stallbacken 21.4. klo 10-18 Kemiö. Aiheina Kestävä matkailu kansallispuistossa 22.4 klo 10-18 Parainen. Sama agenda kuin yllä |
Siirry kirjeen alkuun
|
10. Läntisellä Uudellamaalla paljon matkailupuolen koulutuksia |
|
Novago järjestää osana Welcome -matkailun kehittämishanketta useita mielenkiintoisia ja maksuttomia koulutuksia ja tietoiskuja, joihin myös salolaiset yritykset ovat tervetulleita. Kannattaa osallistua ja samalla verkostoitua naapurikunnan yritysten kanssa! Tulossa mm: - Tuotekorttityöpaja, 23.1, klo 8.30-16, kouluttaja Pirjo Räsänen, Tammisaari - Digitaalinen markkinointi, 11.2, klo 8.30-16, kouluttaja Ilkka Kauppinen, Lohja - TripAdvisor, 0,5 päivää, 26.2 klo 12.30-16.00, kouluttaja Kirsi Mikkola, Lohja - Venäjä kohdemarkkinana, 12.3 klo 8.30-16, kouluttaja Virve Obolgogiani, Mimino, Tammisaari - Saksa kohdemarkkinana, 17.3 klo 8.30-16, kouluttajat Suvi Ahola/Jan Badur, Nordic Marketing, Lohja (pystyy myös osallistumaan Skypen kautta!) - Tarinallistaminen, 31.3, klo 10.00-15.00, kouluttaja Anne Kalliomäki, Tarinakone Oy, Karjaa Vahvistuu myöhemmin: Esteettömyys, 0,5 päivää Sateenkaarimatkailu, 0,5 päivää Nämä samalle päivälle mutta päivämäärä ja paikka ei vielä tiedossa, luultavasti 16.4. |
Siirry kirjeen alkuun
|
11. Turun seudulla paljon matkailun koulutustapahtumia |
|
Turun seudulla järjestetään useita maksuttomia matkailualan koulutuksia ja tietoiskuja. Poimi niistä parhaimmat ja ilmoittaudu mukaan.
|
Siirry kirjeen alkuun
|
12. Matkailuhommiin seminaari+rekrytapahtuma 22.1.2020 | Turku |
|
MATKAILUHOMMIIN! -tapahtuma järjestetään jo neljännen kerran Turussa. Tapahtuma on tarkoitettu • matkailualan yrittäjille sekä muille alan toimijoille • opiskelijoille ja työnhakijoille, jotka ovat kiinnostuneet matkailualan mahdollisuuksista. Tapahtuma järjestetään Kupittaalla ICT-cityssä 22.1.2020 klo 8-16. Ohjelma koostuu aamupäivän seminaarista, jossa on mielenkiintoisia puhujia sekä iltapäivän rekrytointitapahtumasta, jossa työnantajat esittelevät avoimia työpaikkojaan työnhakijoille. Työnhakijoita ja alan opiskelijoita on paikalla koko Varsinais-Suomen alueelta. |
Siirry kirjeen alkuun |
Yrityssalo Oy | Joensuunkatu 7
| 24100 Salo | p. 044 778 2142 | www.yrityssalo.fi Osa toimenpiteistä tässä uutiskirjeessä liittyy Coastal Bootcamp -hankkeeseen |
|